Butlletí informatiu 16-09-2026

Tota l'actualitat de la comarca del Priorat. Amb Manel Sales Martori.

Notícies

Òmnium Priorat arrenca el nou curs amb un calendari carregat d’activitats, en què la literatura i la cultura...

L'associació Prioritat organitza aquest dissabte 19 de setembre una nova sortida interpretativa per descobrir el...

Dimarts, 15 Setembre 2026 11:32

El Consell Comarcal del Priorat acollirà una jornada informativa sobre el reg a la comarca, amb l’objectiu de donar a...

Dimarts, 15 Setembre 2026 11:29

El Consorci per a la Normalització Lingüística ha obert el període d’inscripció als cursos de català per al nou...

Dimarts, 15 Setembre 2026 11:23

Unió de Pagesos alerta que els baixos preus del raïm durant aquesta verema posen en risc la viabilitat de moltes...

Dimarts, 15 Setembre 2026 11:20

Falset ha començat el nou curs escolar 2026-2027 amb un total de 661 alumnes repartits entre els diferents centres...

Dimarts, 15 Setembre 2026 11:18

La temporada esportiva per als equips de futbol i futbol sala prioratins ja és aquí i els diferents conjunts de la...

Dijous, 10 Setembre 2026 11:14

Falset acull aquest divendres, 11 de setembre, la 19a edició de la Cursa de Muntanya Vila de Falset. Ronald...

Dimarts, 08 Setembre 2026 12:36

Benvinguts al butlletí informatiu, els diputats de Converència i Unió del parlament crítiquen que els pressupostos de l'any 2009 retallen dràsticament la inversió de la Generalitat a tota la demarcació de Tarragona, i especialment a la comarca del Priorat. Segons Oriol Pujol, el portaveu de CiU al Parlament català, nostra comarca ha passat en els darrers cinc anys de rebre 11 milions a poc més 1 l'any previst per l'any vinent. Pujol en declaracions a aquesta emissora crítica la imatge de país que dona el govern amb l'aprovació d'aquest pressupostos.

 

Per la seva banda des del govern català assenyalen que per valora el pressupostos del 2009 cal tenir en compte l'afectació de la crisi econòmica. Ernest Benito és el director del serveis territorials d'economia i finances al Camp de Tarragona.

 

Benito considera que les comarques del camp de Tarragona estan preparades per fer front a la crisi ja que la indústria química és el sector més important de la demarcació tarragonina i la crisi actual no l'hauria d'afectar tan com altres sectors com per exemple el de la construcció.

La comarca del Priorat va registra l'any 2007 un creixement econòmic del 6% respecte l'any anterior, sobretot gràcies al sector de la construcció. Una xifra la del priorat que dobla la mitjana de la demarcaicó de tarragona i la de tot Catalunya, amb un 3,35 i un 3,54% cada una. Respecte les comarques veïnes destaquen el creixement negatiu de la Ribera d'Ebre, amb menys 0,9%. El baix camp, d'altra banda, és situa en una mica més del 2,4%.

L'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) està construint divuit depuradores d'aigües residuals a la comarca del Priorat, tal com ha exposat el diputat del PSC al Parlament, Àlex Martínez, després que aquesta qüestió fos analitzada en la darrera reunió de la Comissió de Medi Ambient del Parlament. Algunes de les principals inversions es faran a les depuradores de Bellmunt del Priorat, Cornudella del Montsant i Capçanes. l'ACA també ha planificat construir en els pròxims sis anys depuradores d'aigües residuals i col·lectors a Cornudella del Montant, el Lloar i la Vilella Alta.

Els 27 ministres europeus d'Agricultura i Pesca han tancat finalment la reforma de la política agrària comuna, la pac, culminant aixì un any de negociacions. Els canvis més importants de la PAC és la reducció de subvencions als productors que perceben més de 5.000 euros de manera que la rebaixa arribi al 10% el 2012.

Una altra mesura aprovada pels ministres del sector agricola és convertir el màxim possible de les ajudes en l'anomenat "pagament únic", és a dir, una ajuda per explotació o superfície que no obliga el productor a produir un volum determinat ni a declarar-lo. Aquest pagament serà vigent per a la majoria de les ajudes i s'aplicarà a partir del gener del 2010 per als cultius llauradís, el blat dur o l'oli d'oliva. Tot i això, la UE ha acordat permetre un termini transitori perquè els països puguin mantenir un vincle amb la producció i endarrerir el canvi de les ajudes al boví, l'arròs i la fruita seca. Unió de Pagesos i altres agrupacions d'agricultors ja han anunciat mobilitzacions per demostrar el seu desacord amb la nova PAC.

Publicitat